Σχολική ετοιμότητα: τι είναι και πώς επιτυγχάνεται;

Η σχολική ετοιμότητα αναφέρεται στην ικανότητα ενός παιδιού να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολικού περιβάλλοντος, τόσο ακαδημαϊκά, όσο και κοινωνικά. Η προετοιμασία των παιδιών για το σχολείο αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην ανάπτυξή τους και απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση.

Η εργοθεραπεία επικεντρώνεται στην ανάπτυξη των κινητικών και αντιληπτικών δεξιοτήτων των παιδιών, οι οποίες είναι θεμελιώδεις για την σχολική ετοιμότητα. Παρακάτω αναφέρονται κάποιες από αυτές τις δεξιότητες, οι οποίες είναι απαραίτητες για την ομαλή ένταξη των παιδιών στο σχολείο:

Λεπτή Κινητικότητα: Τα παιδιά θα πρέπει να χειρίζονται μικρά αντικείμενα, να γράφουν και να ζωγραφίζουν. Αυτό περιλαμβάνει δεξιότητες, όπως:

Χειρισμός Μολυβιού: κράτημα και χρήση του μολυβιού, τόσο για τη διαδικασία της γραφής, όσο και για τη σχεδίαση.

Χρήση Ψαλιδιού: κόβει με το ψαλίδι, με σκοπό τη δημιουργία σχημάτων και τη συμμετοχή σε κατασκευές.

Συναρμολόγηση Παζλ: Ανάπτυξη της χωρικής αντίληψης και της ικανότητας να μπορούν να ενώνουν κομμάτια μεταξύ τους.

Αδρή Κινητικότητα: Πρόκειται για δεξιότητες όπως είναι το τρέξιμο, το άλμα και η ισορροπία, οι οποίες είναι σημαντικές για τη συμμετοχή σε αθλήματα και άλλες σχολικές δραστηριότητες. Αυτές περιλαμβάνουν:

Σταθερότητα και Ισορροπία: Η ικανότητα να στέκονται και να κινούνται χωρίς να πέφτουν.

Συντονισμός Κινήσεων: Η ικανότητα να εκτελούν πολύπλοκες κινήσεις, όπως να πηδούν με το ένα πόδι ή να κάνουν κυλιόμενες κινήσεις.

Οπτικοκινητικός Συντονισμός: Ο συγχρονισμός μεταξύ των κινήσεων των ματιών και των χεριών, είναι κρίσιμος για δραστηριότητες, όπως:

Αντιγραφή Σχημάτων: Η ικανότητα να αναπαράγουν σχήματα που βλέπουν σε χαρτί.

Γραφή: Η ανάπτυξη δεξιοτήτων γραφής, όπως και η αναγνώριση γραμμάτων και αριθμών.

Συγκέντρωση και Οργάνωση: Η ικανότητα συγκέντρωσης και ικανοποιητική διάρκεια προσοχής, τόσο σε δραστηριότητες τραπεζιού, όσο και στο χώρο. 

Γνωστικός και Αντιληπτικός Τομέας:

  • Αναγνωρίζει τους αριθμούς ως το10.
  • Αναγνωρίζει τα χρώματα.
  • Αναγνωρίζει τα σχήματα.
  • Αναγνώριση και ταξινόμηση μεγεθών (π.χ. ψηλό – κοντό, μικρό – μεγάλο, κ,ά.).
  • Αναγνώριση και ταξινόμηση ποσοτήτων (π.χ. πολλά – λίγα, άδειο – γεμάτο, κ.ά.).
  • Ομαδοποίηση και καταμέτρηση αντικειμένων.
  • Ιδιότητες αντικειμένων (π.χ. κρύο – ζεστό, μαλακό – σκληρό, κ.ά.).
  • Εντοπίζει ομοιότητες και διαφορές σε αντικείμενα και εικόνες.

Αυτοεξυπηρέτηση: Ανεξαρτησία στην ένδυση και την απόδυση, την χρήση τουαλέτας, το φαγητό.

Σε περίπτωση που τα παιδιά αντιμετωπίζουν κάποια δυσκολία στις παραπάνω δεξιότητες, προτείνεται μία εργοθεραπευτική αξιολόγηση, για να βοηθηθούν όπου χρειάζεται. Καλό είναι να θυμόμαστε πάντα πως, με την έγκαιρη παρέμβαση μπορούν να επιτευχθούν τα καλύτερα αποτελέσματα για το παιδί.

Ενημερωθείτε σήμερα!

Όσο πιο νωρίς ανιχνευθεί µια δυσκολία τόσο πιο εύκολη και αποτελεσματική θα είναι η αντιμετώπισή της.

Συμπληρώστε το ιστορικό.

Κλείστε ραντεβού

Share

Συντάκτης

Γιαννης Σολακογλου

Occupational Therapy Assistant

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Τούφας Κωνσταντίνος Κεντρο Ειδικών Θεραπειών
Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter και θα σας ενημερώνουμε με τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές μας.

Με την εγγραφή κερδίζετε δώρο τα e-book
“Τα όρια στα παιδιά είναι αναγκαία!”

20 + 1 Σημεία Εγρήγορσης!”

“Ο ύπνος των παιδιών”

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο