Τι είναι η οπτική αντίληψη

Με τον όρο οπτική αντίληψη εννοούμε την ικανότητα του εγκεφάλου, να δέχεται ένα σύνολο οπτικών πληροφοριών, να τις κατανοεί, να τις επεξεργάζεται και να τις ερμηνεύει κατάλληλα. Δεν αφορά μόνο την απλή παρατήρηση, αλλά και την αναγνώριση σχημάτων, χρωμάτων, μεγεθών, κινήσεων, κ.ά..

Η οπτική αντίληψη είναι πολύπλοκη και επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, όπως η εμπειρία, η προσοχή και το περιβάλλον. Παίζει καθοριστικό ρόλο στην καθημερινή ζωή, βοηθώντας μας να κατανοούμε και να αλληλοεπιδρούμε με τον κόσμο γύρω μας, δίνοντάς μας, ταυτόχρονα, τη δυνατότητα να αναγνωρίζουμε πρόσωπα, να μετακινούμαστε σε χώρους και να εκτελούμε κινήσεις.

Με βάση τα παραπάνω, η οπτική αντίληψη χωρίζεται στις εξής κατηγορίες:

  1. Οπτική διάκριση: η ικανότητα να προσδιορίσουμε τα ακριβή χαρακτηριστικά δύο όμοιων μορφών.
  2. Οπτική διάκριση εικόνας φόντου: η ικανότητα να εντοπίσουμε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο ή μια μορφή μέσα από ένα πολύπλοκο φόντο (π.χ. ο εντοπισμός ενός συγκεκριμένου καπέλου, ανάμεσα σε πολλά άλλα).
  3. Οπτικός εγκλεισμός: η δεξιότητα να αναγνωρίζουμε αντικείμενα ή μορφές, τα οποία προβάλλονται ημιτελή, αλλά και η νοητική ικανότητα συμπλήρωσης μιας οπτικής πληροφορίας που λείπει (π.χ. ένα παζλ).
  4. Οπτική σταθερότητα σχήματος: ηαναγνώριση μιας μορφής, ακόμη και αν αλλάξει μέγεθος ή φορά (π.χ. η αναγνώριση ενός αντικειμένου που έχουμε δει σε φωτογραφία, σε φυσικό μέγεθος).
  5. Οπτική μνήμη: η ικανότητα του ατόμου να μπορεί να ανακαλέσει άμεσα όλα τα χαρακτηριστικά μιας συγκεκριμένης μορφής, αλλά και να είναι σε θέση να μπορεί να την ξεχωρίσει ανάμεσα από μια σειρά παρόμοιων μορφών.
  6. Οπτική διαδοχική μνήμη: η ικανότητα να ανακαλέσουμε με τη σειρά μια ακολουθία αντικειμένων ή μορφών.
  7. Οπτικοχωρικές σχέσεις: η δεξιότητα να κατανοήσουμε τη θέση των αντικειμένων – μορφών στο χώρο (π.χ. στο παιχνίδι με τουβλάκια, να είναι σε θέση το παιδί να κατασκευάσει ακριβώς το ίδιο σχέδιο με αυτό που βλέπει).

Οι οπτικο – αντιληπτικές δυσκολίες, λοιπόν, δε σχετίζονται με την ικανότητα της όρασης, αλλά με τις δυσκολίες που εντοπίζονται στην κατανόηση οπτικών πληροφοριών, όπως είναι η κίνηση, οι χωρικές σχέσεις, η μορφή και η κατεύθυνση. Οι δεξιότητες αυτές, επηρεάζουν πολλούς τομείς της ανάπτυξης και της λειτουργίας του ατόμου.

Στα παιδιά, αυτές οι δυσκολίες παρατηρούνται, κυρίως, στο να αναγνωρίζουν, να θυμούνται και να οργανώνουν τις οπτικές εικόνες με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορούν να κατανοούν τα σύμβολα που χρησιμοποιούνται κατά τη μάθηση.

Επομένως, μέσα από τις διάφορες κατηγορίες της οπτικής αντίληψης, γίνεται σαφές ότι οι ικανότητες αυτές είναι καθοριστικές για την κατανόηση και την επεξεργασία οπτικών πληροφοριών. Οι δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν σε αυτές τις περιοχές, ειδικά στα παιδιά, μπορούν να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη μάθηση και την ανάπτυξή τους. Έτσι, η αναγνώριση και η υποστήριξη των ατόμων με οπτικο-αντιληπτικές δυσκολίες είναι κρίσιμη για την προώθηση της ομαλής τους ενσωμάτωσης στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Ενημερωθείτε σήμερα!

Όσο πιο νωρίς ανιχνευθεί µια δυσκολία τόσο πιο εύκολη και αποτελεσματική θα είναι η αντιμετώπισή της.

Συμπληρώστε το ιστορικό.

Κλείστε ραντεβού

Share

Συντάκτης

Λεμονιά Στοϊδου

Λογοθεραπεύτρια

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Τούφας Κωνσταντίνος Κεντρο Ειδικών Θεραπειών
Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter και θα σας ενημερώνουμε με τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές μας.

Με την εγγραφή κερδίζετε δώρο τα e-book
“Τα όρια στα παιδιά είναι αναγκαία!”

20 + 1 Σημεία Εγρήγορσης!”

“Ο ύπνος των παιδιών”

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο