Τα “τεχνολογικά έξυπνα” παιδιά, χρησιμοποιούν “έξυπνα” το διαδίκτυο

Τα σημερινά παιδιά μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον που πλημμυρίζει από ηλεκτρονικές συσκευές.Μαθαίνουν να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο οποιαδήποτε στιγμή, από οποιοδήποτε μέσο. Εντυπωσιάζονται από τις οθόνες, την εναλλαγή των εικόνων, των χρωμάτων και της μουσικής που προσφέρει το διαδίκτυο. Το αποτέλεσμα είναι να καταφέρνουν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, χωρίς, όμως, να έχουν την κατάλληλη κρίση για το πώς να κάνουν σωστή χρήση, τί κίνδυνοι υπάρχουν, πώς να περιοριστούν,πότε ή πώς να σταματήσουν.

Η συμμετοχή των γονέων είναι απαραίτητη για τη συμμόρφωση των παιδιών στους κανόνες που θέτονται στην χρήση του διαδικτύου. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, μπορείτε να το βοηθήσετε, ώστε να μάθει να χρησιμοποιεί το ίντερνετ με ασφάλεια και για το σωστό λόγο.

Σημαντικός κανόνας για την χρήση του ίντερνετ είναι να θέτουμε από την αρχή το χρονικό όριο, το οποίο θα επιτρέψουμε στο παιδί να καθίσει μπροστά από την οθόνη, ανάλογα με την ηλικία του. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα χρονόμετρο, το οποίο θα χτυπήσει όταν το παιδί πρέπει να σταματήσει να χρησιμοποιεί το ψηφιακό μέσο. Για να γίνει πιο εύκολα αυτή η εναλλαγή, χρειάζεται από πριν να έχουμε ενημερώσει το παιδί για την δραστηριότητα που θα ακολουθήσει ή να την έχουμε σχεδιάσει από κοινού.

Μέσα στην ημέρα, θα μπορούσε να βοηθήσει αν θέταμε, εξ αρχής, κάποιες ώρες χωρίς κινητό ή τάμπλετ, στις οποίες συμμορφώνονται όλα τα μέλη της οικογένειας. Έτσι, θα έχουμε κοινό χρόνο, τον οποίο μπορούμε να απολαύσουμε κάνοντας μια δραστηριότητα που δε θα περιλαμβάνει οθόνες.

Εμείς οι ενήλικες είμαστε το πρότυπο των παιδιών και είναι αναγκαίο να δίνουμε το «καλό παράδειγμα», χρησιμοποιώντας το ίντερνετ όσο λιγότερο γίνεται μέσα στην ημέρα. Όταν είναι ανάγκη να χρησιμοποιήσουμε το διαδίκτυο, προτιμήστε να το κάνετε σε χώρο που είναι κοινόχρηστος για τα μέλη της οικογένειας, εξηγείστε για ποιο λόγο το χρησιμοποιείτε καιεπιτρέψτε του να παρακολουθήσει την οθόνη μας. Με αυτόν τον τρόπο, το παιδί θα δεχτεί πιο εύκολα την παρέμβασή σας, όταν του ζητήσετε να μοιραστεί μαζί σας αυτό που παρακολουθεί στο κινητό. Παρακολουθώντας την οθόνη μαζί με το παιδί, είναι ωφέλιμο να του δείξετε πως να γίνεται ενεργητικός ακροατής και διαδραστικός χρήστης της οθόνης.

Σε παιδιά μικρότερα των 3 ετών, η χρήση των ψηφιακών συσκευών και οθονών, θα ήταν καλύτερο να αποφεύγεται. Ακόμη και αν αποφασίσετε να τους επιτρέψετε να γνωρίσουν τον κόσμο του ίντερνετ, φροντίστε η εφαρμογή που θα χρησιμοποιήσει να αντιστοιχεί στην ηλικία του, η επαφή να είναι ολιγόλεπτη και να επιτηρείτε την χρήση του.

Σε ένα παιδί μεγαλύτερης ηλικίας, μπορείτε να συζητήσετε για την χρήση του ίντερνετ, εξηγώντας ποιες προσωπικές πληροφορίες μπορεί να μοιραστεί, ποια παιχνίδια μπορεί να παίζει, ποιες εφαρμογές μπορεί να χρησιμοποιήσει και συζητήστε για αυτές, ρωτώντας το παιδί γιατί του αρέσει να παίζει και ποια συναισθήματα του δημιουργούνται μέσα από την χρήση της οθόνης. Γνωρίζοντας τα συναισθήματα του παιδιού, θα μπορέσετε παρέμβετε και να το καθοδηγήσετε, αν χρειαστεί, ζητώντας του να απομακρυνθεί από την οθόνη, αν νιώσει να δημιουργείται κάποιο παράξενο συναίσθημα.

Share

Συντάκτης

Ελισάβετ Παναγιωτίδου

Λογοθεραπεύτρια

Τούφας Κωνσταντίνος Κεντρο Ειδικών Θεραπειών
Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter και θα σας ενημερώνουμε με τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές μας.

Με την εγγραφή κερδίζετε δώρο τα e-book
“Τα όρια στα παιδιά είναι αναγκαία!”

20 + 1 Σημεία Εγρήγορσης!”

“Ο ύπνος των παιδιών”

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο