Η συμβολή των έργων στην υγεία και ευημερία του παιδιού.

Καθ΄ όλη τη διάρκεια της ζωής μας, έχουμε μια φυσική ανάγκη να συμμετέχουμε σε έργα που έχουν νόημα και σκοπό, μας παρέχουν ικανοποίηση, αλλά και επηρεάζουν την ψυχολογική και σωματική μας λειτουργία, είτε θετικά, είτε αρνητικά. Ως «έργο» νοείται οτιδήποτε κάνουμε μέσα στο περιβάλλον που ζούμε για να εκπληρώσουμε τις επιδιώξεις μας, τις ανάγκες μας ή για να λύσουμε διάφορα προβλήματα. Μέσω των έργων καταφέρνουμε να αναπτύσσουμε τις ικανότητές μας, να προσαρμοζόμαστε καλύτερα στις αλλαγές του περιβάλλοντος και να εξελισσόμαστε κοινωνικά και πολιτισμικά. Έτσι, το έργο δεν είναι απλώς μια πράξη ή δραστηριότητα, αλλά ένας συνδυασμός του «κάνω, είμαι, γίνομαι και ανήκω».

Η επιστήμη της Εργοθεραπείας βασίζεται στην γνώση ότι η υγεία και η ευημερία των ανθρώπων εξαρτάται από τη συμμετοχή τους σε έργα. Σκοπός της παιδιατρικής εργοθεραπείας είναι η εκτέλεση έργου του παιδιού, δηλαδή η ικανότητά του να επιλέγει, να οργανώνει και να εκτελεί καθημερινά πράγματα που χρειάζεται, θέλει ή αναμένεται να κάνει. Έτσι, οι εργοθεραπευτές στοχεύουν στη βελτίωση των επιδόσεων και της συμμετοχής των παιδιών:

  1. παρέχοντας παρεμβάσεις για βελτίωση της απόδοσης,
  2. υποδεικνύοντας προσαρμογές δραστηριοτήτων και περιβαλλοντικές τροποποιήσεις,
  3. μέσω παροχής συμβουλών, καθοδήγησης και εκπαίδευσης.

Το κάθε παιδί είναι άνθρωπος με ξεχωριστή ιδιοσυγκρασία, ικανότητες και ανάγκες.  Για τα μικρά παιδιά, το παιχνίδι αποτελεί πρωταρχικό έργο και είναι σημαντική πτυχή της θεραπείας. Το παιχνίδι θεωρείται ότι προσφέρει το πλαίσιο μέσα στο οποίο το παιδί δοκιμάζει και αναπτύσσει τις δεξιότητές του σε όλους τους τομείς (κινητικό, αντιληπτικό, γνωστικό, ψυχοκοινωνικό) που θα του χρειαστούν αργότερα στη ζωή του.

Ακόμη, τα έργα αποτελούν πολυαισθητηριακές δραστηριότητες που απαιτούν χρήση του κεντρικού και περιφερικού νευρικού συστήματος, καθώς και άλλων συστημάτων και δομών του σώματος. Έρευνες στον τομέα της νευροανάπτυξης έχουν δείξει πως, κατά την διάρκεια εμπλοκής σε πολυαισθητηριακές στοχευμένες δραστηριότητες, δημιουργούνται πολύπλοκες νευρικές συνδέσεις μεταξύ των περιοχών του εγκεφάλου. Με λίγα λόγια, τα έργα αποτελούν ισχυρά εργαλεία για τη διαμόρφωση του εγκεφάλου με την πάροδο του χρόνου. 

Συχνά, παιδιά με αναπτυξιακές, νοητικές ή γενετικές διαταραχές μπορεί να έχουν φτωχότερη συμμετοχή σε ουσιαστικά και αναπτυξιακά έργα από ότι τα συνομήλικα παιδιά, έχοντας άμεση επίδραση, τόσο στην κοινωνικό-συναισθηματική όσο και στη σωματική υγεία.

Τέλος, συνολικά, τα έργα οδηγούν σε θετικά αποτελέσματα στην υγεία όταν παρέχουν:

  • επιλογές
  • νόημα
  • σκοπό
  • ισορροπία
  • προκλήσεις
  • ελευθερία
  • δημιουργικότητα
  • ανάπτυξη
  • ευκαιρίες
  • δυνατότητα για αλλαγή ή προσαρμογή στο περιβάλλον
  • ικανοποίηση νοητικών, φυσικών και κοινωνικών αναγκών
  • ευχαρίστηση και κίνητρο.

Ενημερωθείτε σήμερα!

Όσο πιο νωρίς ανιχνευθεί µια δυσκολία τόσο πιο εύκολη και αποτελεσματική θα είναι η αντιμετώπισή της.

Συμπληρώστε το ιστορικό.

Κλείστε ραντεβού

Share

Συντάκτης

Θανος Πεϊος

Εργοθεραπευτής

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Τούφας Κωνσταντίνος Κεντρο Ειδικών Θεραπειών
Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter και θα σας ενημερώνουμε με τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές μας.

Με την εγγραφή κερδίζετε δώρο τα e-book
“Τα όρια στα παιδιά είναι αναγκαία!”

20 + 1 Σημεία Εγρήγορσης!”

“Ο ύπνος των παιδιών”

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο