

Είναι συχνό το φαινόμενο τα παιδιά να δυσκολεύονται να εκφραστούν και να μοιραστούν όσα συμβαίνουν στο σχολείο. Για να τα βοηθήσουμε, υπάρχουν μερικές στρατηγικές που μπορούμε να ακολουθήσουμε, ώστε να ενθαρρύνουμε την ανοιχτή επικοινωνία και την εμπιστοσύνη.
- Δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος: Δημιουργούμε μια ατμόσφαιρα όπου το παιδί νιώθει άνετα να μιλήσει, χωρίς φόβο κριτικής ή τιμωρίας. Αν νιώθει πως μπορεί να μιλήσει ελεύθερα, θα είναι πιο πιθανό να ανοιχτεί.
- Περίοδος «σχολικής κουβέντας»: Επιλέγουμε μια συγκεκριμένη στιγμή μέσα στην ημέρα (π.χ. πριν τον ύπνο) και την ορίζουμε για «σχολική κουβέντα». Καλό είναι να αποφεύγουμε τις γενικές ερωτήσεις, π.χ. «Πώς ήταν το σχολείο;» και να προσπαθούμε να κάνουμε πιο στοχευμένες ερωτήσεις, όπως: «Τι έκανες σήμερα στο μάθημα των μαθηματικών;», «Ποια ήταν η πιο διασκεδαστική στιγμή σήμερα;», «Έπαιξες με κάποιον φίλο/φίλη που σου άρεσε;».
- Ανοιχτές ερωτήσεις: Αντί να κάνουμε ερωτήσεις που η απάντηση μπορεί να είναι ναι ή όχι, ας προσπαθήσουμε να κάνουμε ανοιχτές ερωτήσεις, π.χ. «Τι σου άρεσε περισσότερο σήμερα;» ή «Πες μου κάτι που σου έκανε εντύπωση στο σχολείο.».
- Συμβουλευτική στάση και ενεργητική ακρόαση: Καλό θα ήταν να μην το πιέζουμε να απαντήσει άμεσα αν δεν είναι έτοιμο. Δείχνουμε ενδιαφέρον ακούγοντάς το προσεκτικά όταν μιλάει, χωρίς να το διακόπτουμε ή να κρίνουμε.
- Συζητήσεις για συναισθήματα: Ρωτάμε πώς αισθάνθηκε σε διάφορες καταστάσεις, π.χ. «Πώς αισθάνθηκες όταν συνέβη αυτό στο σχολείο;». Αυτό θα το βοηθήσει να καταλάβει τα συναισθήματά του και να τα εκφράσει.
- Μοιραζόμαστε τη δική μας εμπειρία: Μερικές φορές, το να μοιραστούμε κι εμείς κάτι από την ημέρα μας, μπορεί να ενθαρρύνει το παιδί να κάνει το ίδιο. Όταν βλέπει ότι και οι γονείς μοιράζονται τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, μπορεί να το ακολουθήσει.
- Δημιουργικό παιχνίδι: Αν το παιδί είναι πιο μικρό, ίσως να εκφράζεται καλύτερα μέσα από το παιχνίδι ή άλλες δημιουργικές δραστηριότητες (όπως ζωγραφική, κατασκευές, παιχνίδια ρόλων). Αυτές οι δραστηριότητες μπορεί να προσφέρουν το χώρο για να εκφραστεί αυθόρμητα.
- Δεν βιαζόμαστε: Ορισμένα παιδιά χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να μοιραστούν τις σκέψεις τους. Δίνουμε το χρόνο που χρειάζεται, χωρίς να το πιέζουμε.
Ακολουθώντας αυτές τις στρατηγικές, είναι πιθανό το παιδί θα νιώσει πιο άνετα να μιλήσει για όσα συμβαίνουν στο σχολείο και θα ξεκινήσει να μοιράζεται περισσότερα μαζί μας.
Ενημερωθείτε σήμερα!
Όσο πιο νωρίς ανιχνευθεί µια δυσκολία τόσο πιο εύκολη και αποτελεσματική θα είναι η αντιμετώπισή της.
Κλείστε ραντεβού