Classic Blog with Right Sidebar

Η λειτουργία της κατανόησης

Η κατανόηση δεν αποτελεί μια μονοδιάστατη γνωστική διαδικασία, αλλά είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη, με αποτέλεσμα να μη μας επιτρέπει να την αποσαφηνίσουμε πλήρως, καθώς απαιτεί την ενεργοποίηση και αλληλεπίδραση επιμέρους συσχετιζόμενων διαδικασιών. Ωστόσο, δίνοντας έναν απλό ορισμό, η κατανόηση αναφέρεται στην ικανότητα του ανθρώπου να καταλαβαινει -αντιλαμβάνεται, όχι μόνο την έννοια και το νόημα λέξεων και φράσεων, αλλά, γενικότερα, των καταστάσεων και των ενεργειών. Κατανόηση και Θεωρία του Νου Η κατανόηση συνδέεται πολύ στενά με τη Θεωρία του Νου, καθώς η δεύτερη μας επιτρέπει να αναγνωρίσουμε και έπειτα να κατανοήσουμε ψυχικές …
Διαβάστε Περισσότερα

Η στιγμή της μετακόμισης

Η μετακόμιση αποτελεί μια στρεσογόνο εμπειρία, είτε πρόκειται να γίνει σε άλλη χώρα ή πόλη ή ακόμη και στην ίδια περιοχή. Η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνει πιο δύσκολη, όταν έχετε παιδιά, καθώς γι΄ αυτά το σπίτι τους είναι ολόκληρος ο κόσμος τους, τον οποίο ξαφνικά βλέπουν να αποσυναρμολογείται μπροστά στα μάτια τους. Παρόλο που κάποια παιδιά, ανάλογα με την ηλικία στην οποία βρίσκονται και τις συνθήκες που βιώνουν, αντιλαμβάνονται τη μετακόμιση ως μια νέα και μοναδική περιπέτεια, για κάποια άλλα, η μετάβαση αυτή σχετίζεται με την απώλεια της ζεστασιάς …
Διαβάστε Περισσότερα

Μα δεν έχω τελειώσει ακόμα…

Περίπου στην ηλικία 2-3 ετών, τα παιδιά βάζουν τις επιθυμίες και τις ανάγκες τους πρώτες. Ζουν τη στιγμή και μπορεί να απολαμβάνουν μία δραστηριότητα ή ένα παιχνίδι τόσο πολύ, που πιθανόν να αναστατωθούν αν τους πείτε ότι πρέπει να το σταματήσουν και να δώσουν την προσοχή τους σε κάτι άλλο. Καθώς το παιδί δεν σκέφτεται τίποτα άλλο παρά το παιχνίδι του, όταν του ζητάτε να το αφήσει, γιατί ίσως πρέπει να πάτε κάπου αλλού, π.χ. να πάρετε τον μεγαλύτερο αδερφό του από το σχολείο, μπορεί να σέρνει τα πόδια του …
Διαβάστε Περισσότερα

Η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων

Ο άνθρωπος καλείται να επιλύσει προβλήματα από πολύ μικρή ηλικία. Για την επίλυσή τους χρειάζεται να αξιοποιηθούν ορισμένες στρατηγικές και να συνδυαστούν με προηγούμενες εμπειρίες. Η ικανότητα επίλυσης ενός προβλήματος ξεκινάει να διδάσκεται από την βρεφική ηλικία. Για παράδειγμα, όταν ένα μωρό ψάχνει την πιπίλα του, έχει ήδη ξεκινήσει να εμπλέκεται στην επίλυση ενός προβλήματος. Όμως, δεν είναι δυνατό να βρισκόμαστε διαρκώς, δίπλα στα παιδιά και να τα βοηθάμε να βρουν λύσεις. Επομένως, είναι αναγκαίο να τους διδάξουμε τη δεξιότητα επίλυσης προβλημάτων, ώστε να μπορούν να γίνουν αποτελεσματικά. Για να …
Διαβάστε Περισσότερα

Μιλώντας στα παιδιά για τον θάνατο

Ο θάνατος ενός συγγενικού ή αγαπημένου προσώπου αποτελεί ένα οδυνηρό γεγονός στη ζωή των παιδιών. Όσοι βρισκόμαστε δίπλα στα παιδιά που βιώνουν ένα τέτοιο γεγονός, προβληματιζόμαστε για το τι μπορεί να καταλάβουν για το θάνατο, πώς νιώθουν την απώλεια ενός προσώπου που αγαπούν, πώς αυτός ο χαμός μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξή τους και πώς μπορούμε να τα βοηθήσουμε και να τα στηρίξουμε. Πώς κατανοούν τα παιδιά τον θάνατο;  Η απόφαση ενός γονιού να μιλήσει στο παιδί του για το θάνατο είναι πολύ δύσκολη. Ωστόσο, τα παιδιά είναι περισσότερο εξοικειωμένα …
Διαβάστε Περισσότερα

Τα οφέλη του παιχνιδιού σε εξωτερικό χώρο

Ο καιρός ανοίγει, η διάθεση αλλάζει, μικροί και μεγάλοι θέλουμε να βρεθούμε έξω. Γενικά, το παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους βοηθά τα παιδιά να αναπτυχθούν σωματικά, κοινωνικά, συναισθηματικά, διανοητικά. Ακόμα, προσφέρει ευκαιρίες στα παιδιά, προκειμένου να αναπτύξουν την φαντασία τους, να γίνουν πιο ανεξάρτητα, να μάθουν να λαμβάνουν αποφάσεις, να συνεργάζονται και να επικοινωνούν καλύτερα. Τα σωματικά οφέλη για ένα παιδί είναι πολλά. Τα παιδιά, ενώ παίζουν, αναπτύσσουν τις κινητικές τους δεξιότητες, αδρής και λεπτής κίνησης. Ενισχύουν τον συντονισμό τους, την ισορροπία τους, τον στασικό τους έλεγχο, αποκτούν καλύτερη γνώση του …
Διαβάστε Περισσότερα

Η ικανότητα της προσοχής

Η προσοχή είναι μια ιδιαίτερα πολύπλοκη νοητική διαδικασία, που είναι δύσκολο να περιοριστούμε σε έναν απλό ορισμό. Για να την απλοποιήσουμε, μπορούμε να πούμε ότι με τον όρο προσοχή, αναφερόμαστε στην ικανότητα του ατόμου να εστιάζει, για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, σε ένα ερέθισμα ανάμεσα από ένα σύνολο ερεθισμάτων που φθάνουν ταυτόχρονα στον εγκέφαλο. Συνδέεται στενά με την αντίληψη, καθώς αντιλαμβανόμαστε μόνο αυτά που προσέχουμε και προσέχουμε αυτά που μπορούμε να αντιληφθούμε. Επίσης, η προσοχή αποτελεί μια κρίσιμη λειτουργία για την επιβίωση και τη μάθηση (μαθαίνω όταν προσέχω), αφού βοηθά …
Διαβάστε Περισσότερα

Η ανάλυση της μνήμης

Η μνήμη αποτελεί την πιο σημαντική λειτουργία στη διαδικασία της μάθησης. Είναι μία λειτουργία, κατά την οποία οι εμπειρίες μας αποθηκεύονται στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα και ανακαλούνται μετέπειτα, με σκοπό να επιδράσουν στη μελλοντική συμπεριφορά μας. Κατά τη διάρκεια της ψυχοκινητικής ανάπτυξης, η μνημονική λειτουργία διέρχεται από διάφορα στάδια. Η εξέλιξη της μνήμης σχετίζεται άμεσα με την γενικότερη ψυχολογική εξέλιξη του ατόμου και συνδέεται στενά με άλλες ψυχικές λειτουργίες. Τα είδη της μνήμης: Άμεση ή βραχυπρόθεσμη ή εργαζόμενη μνήμη, κατά την οποία ανακαλούνται γεγονότα που μόλις καταγράφηκαν στη μνήμη βραχείας …
Διαβάστε Περισσότερα

Η λειτουργία της αντίληψης

Αντίληψη είναι η διεργασία της διάκρισης, επιλογής, οργάνωσης και ερμηνείας ερεθισμάτων, τα οποία προέρχονται, είτε από εξωτερικά αισθητηριακά ερεθίσματα, είτε από ιδιοδεκτικούς υποδοχείς που προσλαμβάνουν ερεθίσματα από τον ίδιο τον οργανισμό. Αποτελεί τον άξονα, γύρω από τον οποίο διαμορφώνεται η γνώση ενός ανθρώπου, με κύρια λειτουργία της τη σύλληψη και τη μεταφορά πληροφοριών, σε συνάρτηση με την εσωτερική κατάσταση του κάθε ανθρώπου. Βασική προϋπόθεση για την πρόσληψη ερεθισμάτων είναι να λειτουργούν φυσιολογικά τα αισθητήρια όργανα, ώστε να μην παρεμποδίζονται η αφή, η όσφρηση, η γεύση, η ακοή και η όραση. …
Διαβάστε Περισσότερα

Οι ζωγραφιές των παιδιών ως τρόπος έκφρασης συναισθημάτων

Η ζωγραφική αποτελεί μια αγαπημένη ασχολία των παιδιών, κατά τη προσχολική και σχολική τους ηλικία. Το σχέδιό τους δεν είναι μόνο ένα είδος ατομικής έκφρασης, αλλά μπορεί, επίσης, να αποτελέσει και ένα χρήσιμο επικοινωνιακό εργαλείο. Καθώς δεν έχουν ακόμα επαρκείς δυνατότητες για αφηρημένη γλωσσική έκφραση, έχουν συμβολικές μεθόδους με τις οποίες μπορούν να εκφραστούν, όπως είναι το σχέδιο. Έτσι, μπορούν να παραθέσουν διάφορες σκέψεις τους, επικοινωνώντας με τους δικούς τους ανθρώπους, αναπτύσσοντας διάφορες δεξιότητες για τη ζωή και οικοδομώντας, παράλληλα, μια σημαντική αίσθηση εμπιστοσύνης. Το σχέδιο εκφράζει με ουσιαστικό τρόπο …
Διαβάστε Περισσότερα

Πως να μάθει το παιδί να οργανώνεται

Πολλοί είναι οι γονείς που καταφεύγουν στην εργοθεραπεία ζητώντας κάποιου είδους οργάνωση για το παιδί τους, είτε αυτή αφορά το σχολείο και το παιχνίδι τους, είτε ακόμα και την συμβίωση με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας στο σπίτι. Μία κατηγορία παιδιών που εμφανίζει προβλήματα με την οργάνωση είναι τα παιδία με  ΔΕΠ-Υ. Εδώ τα προβλήματα οργάνωσης γίνονται εντονότερα λόγω της διάσπασης και της μεγάλης παρόρμησης και υπερκινητικότητας. Η εργοθεραπεία σε παιδιά σχολικής ηλικίας, δουλεύει κυρίως κομμάτια που αφορούν την συγκέντρωση, την αντίληψη και την οργάνωση μέσα από συγκεκριμένες και δομημένες …
Διαβάστε Περισσότερα

Η διεργασία της σκέψης

Η σκέψη είναι μια διεργασία, η οποία σχετίζεται με τη δημιουργία, την επεξεργασία και τη χρήση συμβόλων. Μας δίνει τη δυνατότητα να αντιλαμβανόμαστε και να επεξεργαζόμαστε πληροφορίες, που προέρχονται από τον έξω κόσμο, βοηθώντας μας, παράλληλα, να εξάγουμε συμπεράσματα, να λύνουμε προβλήματα ή να λαμβάνουμε αποφάσεις σχετικά με ένα ζήτημα. Τα είδη της σκέψης είναι διαφορετικά και ποικίλουν: Η προλογική σκέψη, δεν έχει σαφή στόχο, δεν ελέγχεται και δεν εξαρτάται από την επιθυμία του ανθρώπου. Οι ονειροπολήσεις και οι φαντασίες ανήκουν, επίσης, σε αυτή την κατηγορία. Κατά τις ονειροπολήσεις, το …
Διαβάστε Περισσότερα
Τούφας Κωνσταντίνος Κεντρο Ειδικών Θεραπειών
Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter και θα σας ενημερώνουμε με τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές μας.

Με την εγγραφή κερδίζετε δώρο τα e-book
“Τα όρια στα παιδιά είναι αναγκαία!”

20 + 1 Σημεία Εγρήγορσης!”

“Ο ύπνος των παιδιών”