Classic Blog with Right Sidebar

Αισθητηριακή Δίαιτα: Τί είναι και πώς μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί

Η αισθητηριακή δίαιτα είναι ένας όρος που τον επινόησε η Patricia Wilbarger και, αρχικά, χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει τη θεραπεία της αισθητηριακής αμυντικότητας [αισθητηριακή αμυντικότητα είναι η αντίδραση του ατόμου σε ακίνδυνα ερεθίσματα που, υπό φυσιολογικές συνθήκες, δεν είναι επώδυνα, π.χ. το κατέβασμα μιας σκάλας]. Πλέον, αναφέρεται στην στρατηγική χρήση των αισθητηριακών δραστηριοτήτων που χρειάζεται το κάθε άτομο, ώστε να προσλάβει πληροφορίες, ανάλογα με το αισθητηριακό του προφίλ. Με τον όρο αισθητηριακό προφίλ, εννοούμε τον τρόπο, με τον οποίο ο εγκέφαλος του κάθε ανθρώπου καταγράφει, οργανώνει και ενσωματώνει τα ερεθίσματα …
Διαβάστε Περισσότερα

Οι νυχτερινοί τρόμοι των παιδιών

Αρκετοί γονείς αναφέρουν ότι τα παιδιά τους ξυπνάνε τρομαγμένα κατά τη διάρκεια της νύχτας, πιθανόν λόγω κάποιου τρομακτικού εφιάλτη. Οι περισσότεροι προσπαθούν να τα καθησυχάσουν και επιστρέφουν πάλι για ύπνο. Ωστόσο, υπάρχουν και περιγραφές γονέων, οι οποίοι αναφέρουν ότι το παιδί τους μπορεί να βιώνει έναν δραματικό τρόμο και δεν τους αφήνει να το βοηθήσουν, με αποτέλεσμα να αισθάνονται ανήμποροι. Αυτή η κατάσταση αποκαλείται νυχτερινός τρόμος. Οι νυχτερινοί τρόμοι αποτελούν μια από τις συχνότερες διαταραχές ύπνου της βρεφικής και παιδικής ηλικίας. Αν και μοιάζουν με εφιάλτη, πρόκειται για μια άλλη …
Διαβάστε Περισσότερα

Πώς μπορεί να μάθει το παιδί να χάνει

Το να θέλει ένα παιδί να κερδίσει σε ένα παιχνίδι ή σε έναν αγώνα είναι απόλυτα φυσιολογικό και καθόλου περίεργο. Αυτό που δεν θέλουμε να συμβαίνει, όμως, είναι να θυμώνει ή να απογοητεύεται σε μια ενδεχόμενη ήττα. Το να χάνουμε είναι μέρος της ζωής, γι’ αυτό θα πρέπει να μάθουν και αυτά να διαχειρίζονται την αποτυχία. Μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να εξερευνήσουν τα συναισθήματα που προκύπτουν από την ήττα ενός παιχνιδιού, έτσι ώστε να μάθουν να τα χειρίζονται σωστά και να τα αποδέχονται. Το πρώτο βήμα είναι να τα …
Διαβάστε Περισσότερα

Δραστηριότητες προσχολικής ηλικίας

Οι κατάλληλες δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής ηλικίας βρίσκονται πάντα στο επίκεντρο των συζητήσεων γονέων και εκπαιδευτικών. Είναι γεγονός πως χρειάζεται να δίνουμε μεγάλη βαρύτητα, καθώς το παιδί πρέπει να είναι έτοιμο για την ομαλή μετάβασή του στο δημοτικό. Ορισμένες από τις βασικές δεξιότητες που θα πρέπει να έχει αναπτύξει ένα  παιδί με την εισαγωγή του στην Α΄ δημοτικού είναι: Εάν ένα παιδί, στο τέλος των μεγάλων νηπίων, κατέχει τα παραπάνω, τότε μπορούμε να πούμε ότι είναι έτοιμο για την εισαγωγή του στο δημοτικό. Παρακάτω θα αναφερθούν πέντε δραστηριότητες  που θα …
Διαβάστε Περισσότερα

Τα παιδιά βιώνουν και αρνητικά συναισθήματα

Στο άκουσμα της φράσης ενός παιδιού «Είμαι στεναχωρημένη/ος», οι γονείς, συνήθως, σκέφτονται «Είναι πολύ μικρό. Τι μπορεί να το στεναχωρεί;». Αυτό συμβαίνει, καθώς θεωρούν πως η ζωή του είναι ανέμελη και πρέπει συνέχεια να είναι ευτυχισμένο. Τα παιδιά, όμως, βιώνουν όλα τα συναισθήματα, ίσως και πιο έντονα από τους ενήλικες, πιθανόν γιατί είναι πρωτόγνωρα για τα ίδια, π.χ. δεν ξέρουν, ακόμη, πως να διαχειριστούν τη λύπη ή τον θυμό που τους κυριεύει σε μια πιθανή ήττα σε ένα παιχνίδι. Καθώς, όμως, μεγαλώνουν, είναι σε θέση πια να προσδιορίσουν και να …
Διαβάστε Περισσότερα

Θέλεις να γίνουμε φίλοι;

Ο άνθρωπος είναι από την φύση του ένα κοινωνικό ον, που επιδιώκει να συναναστρέφεται με άλλα άτομα και να κάνει μαζί τους παρέα. Η έννοια της φιλίας δίνει νόημα στην ζωή του, σε οποιοδήποτε αναπτυξιακό στάδιο και αν βρίσκεται. Ειδικά όμως για τα παιδιά, η φιλία αποτελεί ζωτικό παράγοντα της γνωστικής, κοινωνικής και συναισθηματικής τους ανάπτυξης, καθώς τους προσφέρει ένα ευχάριστο και ασφαλές περιβάλλον, πέραν των ορίων της οικογένειας. Δημιουργείται με την δική τους θέληση, επιλέγοντας τα πρόσωπα με τα οποία θα έρθουν σε επαφή και εξερευνώντας, παράλληλα, τις επιδράσεις …
Διαβάστε Περισσότερα

Μην είσαι κλαψιάρης

Τα περισσότερα παιδιά, μέχρι τα δύο τους χρόνια, χρησιμοποιούν αρκετά συχνά το κλάμα, ως ένα μέσο για επικοινωνία ή  για να εκφράσουν αυτό που νιώθουν. Καθώς μεγαλώνουν, όμως, αρχίζουν να χρησιμοποιούν τις λέξεις  για να μεταφέρουν αυτά που νιώθουν, μαθαίνοντας παράλληλα, να ρυθμίζουν πιο αποτελεσματικά τα συναισθήματά τους. Ωστόσο, ο χαρακτήρας ορισμένων παιδιών είναι πιο ευαίσθητος, και έτσι μπορεί να είναι πιο επιρρεπή στα δάκρυα. Όταν το παιδί σας κλαίει, συνήθως, δε συνειδητοποιεί, πως, παρά το ενδιαφέρον που μπορεί να του δείξουν οι μεγάλοι, οι φίλοι του πιθανόν να το …
Διαβάστε Περισσότερα

Η προσαρμογή σε νέο σχολικό περιβάλλον

Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, έρχεται η ώρα, κατά την οποία θα πρέπει να αποχωριστούν τον ασφαλή χώρο του σπιτιού και να βρεθούν μπροστά σε νέα δεδομένα στη ζωή τους, τα οποία, μέχρι πρότινος, τους ήταν άγνωστα. Ένα από αυτά, λοιπόν, είναι και το σχολείο. Η αλήθεια είναι πως η πρώτη γνωριμία με το σχολείο, π.χ. ο παιδικός σταθμός, το νηπιαγωγείο και μετά το δημοτικό, είναι συνήθως μια δύσκολη εμπειρία, όχι μόνο για τα παιδιά, αλλά και για τους γονείς. Ο φόβος προς το άγνωστο, οι ανασφάλειες απέναντι στα νέα πρόσωπα, …
Διαβάστε Περισσότερα

Προμαθηματικές έννοιες: Ποιες είναι και ποια η χρησιμότητά τους.

Με τον όρο προμαθηματικές έννοιες, αναφερόμαστε σε μια πληθώρα εννοιών που τα παιδιά αποκτούν διαδοχικά, περίπου στην ηλικία των 24 μηνών. Οι έννοιες αυτές είναι οι εξής: Του μεγέθους: μεγάλο – μικρό, παχύ – λεπτό, ψηλό – κοντό, βαρύ – ελαφρύ Του χώρου: πάνω – κάτω, μπροστά – πίσω, κοντά – μακριά, μέσα – έξω, ανάμεσα, δίπλα, δεξιά – αριστερά Του χρόνου: ημέρες, μήνες, εποχές, ώρα Των ποσοτήτων: πολλά – λίγα, άδειο – γεμάτο Της λογικής: αντιστοίχιση, ταξινόμηση αντικειμένων, ομοιότητες – διαφορές Των σχημάτων Των αριθμών Των χρωμάτων Μπορούμε να …
Διαβάστε Περισσότερα

Περιοριστική διαταραχή πρόσληψης τροφής (ARFID)

Η Αποφευκτική/ Περιοριστική Διαταραχή Πρόσληψης Τροφής περιλαμβάνεται από το 2013 στο Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5) και ανήκει στην ομάδα των Διαταραχών σίτισης και πρόσληψης τροφής, η οποία συναντάται στα παιδιά και, ορισμένες φορές, τους ακολουθεί και στην ενήλικη ζωή. Το ARFID μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία και μπορεί να διαρκέσει από μερικούς μήνες έως αρκετά χρόνια. Οι αιτίες του παραμένουν ασαφείς, καθώς είναι ένας συνδυασμός γενετικών, ιδιοσυγκρασιακών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Adolescent Health το 2014, έδειξε ότι …
Διαβάστε Περισσότερα

Το burn-out των γονιών

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι ο γονεϊκός ρόλος και η ανατροφή των παιδιών δεν είναι μια απλή και εύκολη υπόθεση. Οι απαιτήσεις της γονεϊκότητας είναι πολλές, με αποτέλεσμα οι γονείς να βάζουν τις δικές τους ανάγκες πίσω από τις ανάγκες του παιδιού τους για πολλά χρόνια. Η ανησυχία για την ικανοποίηση των αναγκών των παιδιών, η άγνοια ανατροφής που επιφέρει ο ρόλος ενός νέου γονέα και το άγχος της σωστής φροντίδας, καθιστούν τους γονείς ευάλωτους στο φαινόμενο της εξουθένωσης. Η γονεϊκή εξουθένωση μπορεί να είναι η σωματική, η ψυχική ή/και η συναισθηματική …
Διαβάστε Περισσότερα

Η επιστροφή στο σχολείο μετά τις γιορτές

Στις αρχές του νέου έτους, οι μαθητές επιστρέφουν στο σχολείο μετά από 15 περίπου ημέρες χαλάρωσης και ξεκούρασης. Μέσα σε αυτές τις μέρες, τα παιδιά, πιθανόν, να είχαν νυχτερινές εξόδους και να έπεφταν για ύπνο αργά, είδαν πολλές ταινίες, πέρασαν αρκετές ώρες μπροστά σε οθόνες, έφαγαν αρκετά γλυκά και παρευρέθηκαν σε οικογενειακά δείπνα. Σίγουρα θα είναι δύσκολο να επανέλθουν στην παλιά τους ρουτίνα. Ακολουθώντας, όμως, μερικές απλές συμβουλές, θα μπορέσουμε να τα επαναφέρουμε ομαλά. Αρχικά, καλό θα ήταν να βγουν από την πρίζα οι συσκευές. Η διαδικασία αυτή μπορεί να …
Διαβάστε Περισσότερα
Τούφας Κωνσταντίνος Κεντρο Ειδικών Θεραπειών
Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter και θα σας ενημερώνουμε με τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές μας.

Με την εγγραφή κερδίζετε δώρο τα e-book
“Τα όρια στα παιδιά είναι αναγκαία!”

20 + 1 Σημεία Εγρήγορσης!”

“Ο ύπνος των παιδιών”