Classic Blog without Sidebar

Κοινωνικοσυναισθηματική ικανότητα

Η κοινωνικοσυναισθηματική ικανότητα υποδηλώνει τα υψηλά επίπεδα ανάπτυξης των παιδιών, όσον αφορά στον κοινωνικό και συναισθηματικό τομέα και την ικανότητα ανάπτυξης αυτών των προσόντων σε πραγματικές συνθήκες. Σύμφωνα με μελετητές, εννιά δεξιότητες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της κοινωνικοσυναισθηματικής ικανότητας και, πολλές από αυτές, αποκτώνται στη νηπιακή ηλικία: Επίγνωση του παιδιού για την προσωπική του συναισθηματική κατάσταση. Διάκριση των συναισθημάτων των άλλων. Ικανότητα να μιλάει το παιδί για τα συναισθήματά του. Ικανότητα να εκδηλώνει ενσυναίσθηση για τα συναισθήματα των άλλων. Ικανότητα να κατανοεί ότι μια εσωτερική συναισθηματική κατάσταση μπορεί να …
Διαβάστε Περισσότερα

Κοινωνική ανάπτυξη και Κοινωνικοποίηση

Η κοινωνική ανάπτυξη, σύμφωνα με τον Freud, είναι η διαδικασία ενσωμάτωσης ενός ανθρώπου μέσα σε μια κοινότητα, ταυτόχρονα με την διαφοροποίησή του ως ξεχωριστό άτομο. Είναι μια αέναη διαδικασία που ξεκινάει από την στιγμή της γέννησης ενός παιδιού και συνεχίζεται μέχρι την ενηλικίωσή του σχεδόν. Η κοινωνικοποίηση είναι η μια πλευρά της κοινωνικής ανάπτυξης, κατά την οποία τα παιδιά αποκτούν την γνώση της κοινωνίας, τα πρότυπα και τις αξίες τους. Η άλλη πλευρά της κοινωνικής ανάπτυξης είναι η διαμόρφωση της προσωπικότητας, κατά την οποία τα παιδιά αποκτούν τις δικές τους …
Διαβάστε Περισσότερα

Μαθησιακές Δυσκολίες και Αυτοεκτίμηση

Τι είναι Μαθησιακές Δυσκολίες;    Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένα φαινόμενο το οποίο απασχολεί ένα μεγάλο αριθμό μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών τα τελευταία χρόνια. H έννοια των μαθησιακών δυσκολιών είναι πολυδιάστατη και πολύπλοκη, καθώς πρόκειται για έναν όρο «ομπρέλα», που καλύπτει διάφορες ομάδες του πληθυσμού με ανόμοια και ποικίλης μορφής χαρακτηριστικά. Ανάμεσα σε αυτές τις ομάδες συναντώνται περιπτώσεις παιδιών με δυσκολίες στην κατάκτηση και τη χρήση της ομιλίας, την ανάγνωση, τη γραφή, τη λογική σκέψη και τις μαθηματικές ικανότητες. Διάκριση Μαθησιακών Δυσκολιών    Οι μαθησιακές δυσκολίες διακρίνονται σε δύο μεγάλες …
Διαβάστε Περισσότερα

Τί μας προσφέρει το παιχνίδι στο χιόνι

Έχετε φανταστεί τι οφέλη μπορεί να μας προσφέρει ένα παιχνίδι στο χιόνι; Οι περισσότεροι γονείς φοβούνται να εκθέσουν τα παιδιά τους στο κρύο και στο χιόνι, καθώς πιστεύουν πως παραμονεύουν πολλοί κίνδυνοι, όπως συνάχι, πυρετός και διάφορα ατυχήματα. Τα περισσότερα από αυτά θα μπορούσαν εύκολα να προληφθούν χρησιμοποιώντας εσωθερμικά ρούχα, γάντια, σκούφο, κασκόλ και κατάλληλα υποδήματα. Το μόνο που μένει, λοιπόν, είναι η χαρά για το μαγικό λευκό τοπίο που αντικρίζουν τα παιδικά ματάκια! Αρχικά, το πρώτο πράγμα που μας προσφέρει ένας απλός περίπατος στο χιόνι είναι η ενεργοποίηση του …
Διαβάστε Περισσότερα

Η ικανότητα της ενσυναίσθησης

Ενσυναίσθηση είναι η ψυχολογική κατάσταση κατά την οποία μοιραζόμαστε συγκινήσεις και συναισθήματα ενός άλλου ανθρώπου. Ένα παιδί μπορεί να νιώθει ενσυναίσθηση για ένα άλλο πρόσωπο σε οποιαδήποτε ηλικία. Καθώς τα παιδιά αναπτύσσονται, όμως, γίνονται πιο ικανά να ερμηνεύουν και να ανταποκρίνονται κατάλληλα στη θλίψη ή τη χαρά των άλλων. Σύμφωνα με τις βιβλιογραφίες, υπάρχουν τέσσερα στάδια ανάπτυξης της ενσυναίσθησης: Το πρώτο στάδιο εμφανίζεται στη διάρκεια του πρώτου έτους της ζωής. Αναλογιστείτε ότι βρέφη ακόμα και δύο ημερών κλαίνε όταν ακούνε το κλάμα άλλων βρεφών. Γίνεται αντιληπτό, λοιπόν, ότι αυτό το …
Διαβάστε Περισσότερα

Δεν μιλάμε σε αγνώστους

Αναμφισβήτητα, η παιδική ηλικία είναι μια από τις ωραιότερες και πιο ανέμελες περιόδους στη ζωή μας. Καθώς, όμως, τα παιδιά αρχίζουν να μεγαλώνουν και να ανεξαρτητοποιούνται, το άγχος και η αγωνία αρχίζουν να πρωταγωνιστούν στις ζωές των γονέων. Οι κίνδυνοι που κυριαρχούν και απειλούν την ασφάλειά τους, όπως το σενάριο το παιδί σας να μιλήσει και να παρασυρθεί από έναν άγνωστο, σας τρομάζει και, πολλές φορές, σας κάνει υπερβολικά προστατευτικούς. Πώς, όμως, μπορείτε να εξηγήσετε και να ενημερώσετε τα παιδιά σας, για τους κινδύνους που υπάρχουν, χωρίς να τα τρομοκρατήσετε; …
Διαβάστε Περισσότερα

Διατηρώντας την υγεία της φωνής

Ο άνθρωπος χρησιμοποιεί τον προφορικό του λόγο για να επικοινωνήσει, να εκφράσει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του και χρειάζεται τη φωνή του για να το πετύχει αυτό. Η φωνή είναι το αποτέλεσμα της δόνησης των φωνητικών χορδών, δηλαδή ο ήχος που ακούγεται καθώς ο αέρας περνάει ανάμεσα από αυτές. Παίρνει τον χαρακτήρα της από το ύψος, τον τόνο, το χρώμα και την ένταση, αλλά και την ψυχική υγεία του κάθε ανθρώπου. Οι δυσκολίες στη λειτουργικότητα της φωνής μπορεί να οφείλονται σε οζίδια των φωνητικών χορδών, σε πολύποδες, λαρυγγικά τραύματα, …
Διαβάστε Περισσότερα

Χρήσιμες Οδηγίες Για Μαθητές Με ΔΕΠ-Υ

Η διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ), αποτελεί ένα από τα συχνότερα προβλήματα στη σχολική ηλικία, καθώς εμφανίζεται στο 3-7% των παιδιών. Συνήθως, πρωτοαναγνωρίζεται  στη  σχολική ηλικία,  λόγω των αυξημένων απαιτήσεων για συγκέντρωση και τήρηση των κανόνων. Τα κύρια συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ εξελίσσονται και αλλάζουν με την ωρίμανση του παιδιού, όμως, κατά τη σχολική ηλικία εμφανίζονται με την εξής μορφή: Απροσεξία: Το παιδί δεν μπορεί να συγκεντρωθεί, αποσπάται από άσχετα ερεθίσματα, δεν δίνει σημασία στις λεπτομέρειες, κάνει λάθη απροσεξίας, σπάνια ακολουθεί σωστά και με προσοχή τις οδηγίες, ξεχνά ή χάνει …
Διαβάστε Περισσότερα

Μη λεκτική επικοινωνία

Η μη λεκτική επικοινωνία είναι η μεταφορά πληροφοριών μέσω της γλώσσας του σώματος και συμπεριλαμβάνει την βλεμματική επαφή, τις εκφράσεις του προσώπου, τις χειρονομίες και άλλα. Για παράδειγμα, το να χαμογελάς όταν συναντάς κάποιον, του μεταδίδει φιλική στάση και αποδοχή. Όλα αυτά τα μη λεκτικά σημάδια παίζουν σημαντικό ρόλο στον τρόπο επικοινωνίας και κατανόησης των συναισθημάτων των γύρω μας. Η μη λεκτική επικοινωνία βασίζεται στο να παρατηρούμε και να αναλύουμε τις κινήσεις, σε αντίθεση με τη λεκτική επικοινωνία, και τη γλώσσα γενικότερα, κατά την οποία μεταφέρουμε πληροφορίες μέσω γραπτού κειμένου, …
Διαβάστε Περισσότερα

Πώς μαθαίνουν τα παιδιά

Το παιδί συμμετέχει ενεργά στη μάθησή του, καθώς επεξεργάζεται τις πληροφορίες που δέχεται από το περιβάλλον και ελέγχει τις αμοιβές ή τις «συνέπειες» που παίρνει από αυτό. Για να γίνουν γνώσεις, οι πληροφορίες που λαμβάνουν τα παιδιά από τον γύρω κόσμο, χρειάζεται αρχικά να μεσολαβήσουν οι αισθήσεις, έπειτα κωδικοποιούνται, αποθηκεύονται προσωρινά, επεξεργάζονται και συγκρίνονται με αυτές που ήδη υπάρχουν. Αν είναι χρήσιμες για το παιδί, αποθηκεύονται και αυτές στη μνήμη, αλλιώς αποβάλλονται. Η μάθηση ξεκινάει για τα παιδιά από την προσχολική ηλικία μέσω της μίμησης. Τα παιδιά μιμούμενα τους γονείς …
Διαβάστε Περισσότερα

Τα αναπτυξιακά στάδια

Τα γενικά στάδια ανάπτυξης της ομιλίας και  γλώσσας Όπως είναι σε όλους μας γνωστό, τα παιδιά έχουν το δικό τους ρυθμό ανάπτυξης, αφού κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και λαμβάνει διαφορετικά ερεθίσματα από το εκάστοτε κοινωνικό του περιβάλλον. Καθώς, λοιπόν, ωριμάζουν, αρχίζουν να κερδίζουν τον αυξανόμενο έλεγχο του μηχανισμού ομιλίας και να μπορούν να παράγουν και να αρθρώνουν ήχους πιο αποτελεσματικά. Παρόλο που κερδίζουν μεγάλο μέρος του κινητικού ελέγχου μέσα στον πρώτο χρόνο της ζωής τους, καταφέρνουν να επιτύχουν σταθερότητα ίδια με αυτή των ενηλίκων, στη μέση παιδική ηλικία.  Στη συνέχεια, …
Διαβάστε Περισσότερα

Το πείραμα του ζαχαρωτού

Στις αρχές της δεκαετίας του 70, έλαβε χώρα στο πανεπιστήμιο του Stanford ένα από τα γνωστότερα πειράματα ψυχολογίας του 20ου αιώνα. O ψυχολόγος Walter Mischel μάζεψε μια ομάδα παιδιών, κυμαινόμενα ηλικιακά από 4 εώς 6 ετών. Τα οδήγησε σε ένα σχετικά απομονωμένο δωμάτιο, μακριά από οποιουδήποτε είδος απόσπαση. Τα παιδιά έμπαιναν στο δωμάτιο ένα-ένα.. Μπροστά στο κάθε παιδί υπάρχει μόνο ένα λαχταριστό ζαχαρωτό. Οι ερευνητές το ενημέρωναν πως θα μπορούσε αν θέλει να το φάει. Αν όμως περίμενε 15 λεπτά, μέχρι να επιστρέψουν, θα είχε τη δυνατότητα να φάει, όχι ένα, αλλά δύο …
Διαβάστε Περισσότερα
Τούφας Κωνσταντίνος Κεντρο Ειδικών Θεραπειών
Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter και θα σας ενημερώνουμε με τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές μας.

Με την εγγραφή κερδίζετε δώρο τα e-book
“Τα όρια στα παιδιά είναι αναγκαία!”

20 + 1 Σημεία Εγρήγορσης!”

“Ο ύπνος των παιδιών”