Classic Blog without Sidebar

Τα αναπτυξιακά στάδια

Τα γενικά στάδια ανάπτυξης της ομιλίας και  γλώσσας Όπως είναι σε όλους μας γνωστό, τα παιδιά έχουν το δικό τους ρυθμό ανάπτυξης, αφού κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και λαμβάνει διαφορετικά ερεθίσματα από το εκάστοτε κοινωνικό του περιβάλλον. Καθώς, λοιπόν, ωριμάζουν, αρχίζουν να κερδίζουν τον αυξανόμενο έλεγχο του μηχανισμού ομιλίας και να μπορούν να παράγουν και να αρθρώνουν ήχους πιο αποτελεσματικά. Παρόλο που κερδίζουν μεγάλο μέρος του κινητικού ελέγχου μέσα στον πρώτο χρόνο της ζωής τους, καταφέρνουν να επιτύχουν σταθερότητα ίδια με αυτή των ενηλίκων, στη μέση παιδική ηλικία.  Στη συνέχεια, …
Διαβάστε Περισσότερα

Το πείραμα του ζαχαρωτού

Στις αρχές της δεκαετίας του 70, έλαβε χώρα στο πανεπιστήμιο του Stanford ένα από τα γνωστότερα πειράματα ψυχολογίας του 20ου αιώνα. O ψυχολόγος Walter Mischel μάζεψε μια ομάδα παιδιών, κυμαινόμενα ηλικιακά από 4 εώς 6 ετών. Τα οδήγησε σε ένα σχετικά απομονωμένο δωμάτιο, μακριά από οποιουδήποτε είδος απόσπαση. Τα παιδιά έμπαιναν στο δωμάτιο ένα-ένα.. Μπροστά στο κάθε παιδί υπάρχει μόνο ένα λαχταριστό ζαχαρωτό. Οι ερευνητές το ενημέρωναν πως θα μπορούσε αν θέλει να το φάει. Αν όμως περίμενε 15 λεπτά, μέχρι να επιστρέψουν, θα είχε τη δυνατότητα να φάει, όχι ένα, αλλά δύο …
Διαβάστε Περισσότερα

Είναι το παιδί μου έτοιμο να πάει δημοτικό;

Ένας από τους μεγαλύτερους προβληματισμούς που διακατέχουν τους γονείς, όταν φτάνουν τα παιδιά τους στην ηλικία να φοιτήσουν στο δημοτικό, αποτελεί το ερώτημα αν είναι στην πραγματικότητα έτοιμα. Μολονότι το μοναδικό κριτήριο για τη φοίτηση των παιδιών στο δημοτικό αποτελεί η ηλικία, αυτό που, κατά κύριο λόγο, θα έπρεπε να λαμβάνεται υπόψιν είναι οι ικανότητες που διακατέχει το κάθε παιδί, οι οποίες θα το βοηθήσουν να ανταπεξέλθει στις σχολικές του υποχρεώσεις. Όσον αφορά τον τομέα της γλώσσας, ένα παιδί κρίνεται έτοιμο να φοιτήσει στο δημοτικό, εφόσον είναι σε θέση να …
Διαβάστε Περισσότερα

Αδερφικοί καβγάδες

Το να βρίσκεστε στο σπίτι σας και να νιώσετε, κάποιες φορές, ότι μοιάζει με εμπόλεμη ζώνη λόγω των καβγάδων των παιδιών σας, δεν αποτελεί έκπληξη. Τα παιδιά σε ηλικίες 4-5 ετών ακόμη μαθαίνουν να ελέγχουν τα ένστικτα και τα συναισθήματά τους, γεγονός που, σε συνδυασμό με τη στενή και συνεχή συνύπαρξη και τον ανταγωνισμό ανάμεσα στα αδέρφια, τα οδηγεί σε συνεχείς διενέξεις. Θα τύχει να ανταλλάξουν «βαριές κουβέντες» μεταξύ τους, εκδηλώνοντας ακραία συναισθήματα, όπως «Σε μισώ!», «Θέλω να φύγεις από το σπίτι!», «Δεν σ’ αγαπώ!», κ.ά. Σίγουρα κάτι τέτοιο θα …
Διαβάστε Περισσότερα

Αναπτύσσοντας την κριτική σκέψη

Η κριτική σκέψη βοηθάει τον άνθρωπο να αξιολογεί τις πληροφορίες που παίρνει από το περιβάλλον και, κάνοντας συλλογισμούς, να αποφασίσει για τις πράξεις, τις σκέψεις και τα λεγόμενά του. Είναι μια νοητική και συναισθηματική λειτουργία, η οποία αναπτύσσεται από την προσχολική ηλικία και περιλαμβάνει τις δεξιότητες της αξιολόγησης, της ανάλυσης, της σύνθεσης, της εφαρμογής, της κατανόησης ενός δεδομένου, καταλήγοντας στην γνώση του κόσμου. Τα μικρά παιδιά ξεκινούν να αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη μέσα από δραστηριότητες, στις οποίες προσπαθούν να βρουν ομοιότητες και διαφορές. Η εύρεση διαφορών ανάμεσα από δυο …
Διαβάστε Περισσότερα

Καταιγισμός ερωτήσεων

Όσο τα παιδιά μαθαίνουν περισσότερα και προσπαθούν να κατανοήσουν αυτά που ανακαλύπτουν, εμπλουτίζονται οι γνώσεις τους, ο πνευματικός τους κόσμος διευρύνεται και η περιέργειά τους οξύνεται. Τα αλλεπάλληλα «γιατί;», «πώς;», «πότε;», «τι;» των παιδιών, αποτελούν διέξοδο για νέους ορίζοντες, καθώς και τον δικό τους τρόπο για να δείξουν ότι διψάνε για μάθηση. Σε αυτή την ηλικία ( 4-5 ετών), ο εγκέφαλος τους εμφανίζει διπλάσια δραστηριότητα από τον εγκέφαλο ενός ενήλικα. Αυτή τη χρονική στιγμή, αναδύεται και η επιθυμία τους για εξερεύνηση, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να σας βομβαρδίζουν με …
Διαβάστε Περισσότερα

Εντατική Αλληλεπίδραση

Τι είναι η Εντατική Αλληλεπίδραση; Το πρόγραμμα Εντατικής Αλληλεπίδρασης είναι μια προσέγγιση, στην οποία ο ειδικός είναι η βασική εκπαιδευτική πηγή καθώς, χρησιμοποιώντας τις εκφράσεις προσώπου, τη φωνή και την γλώσσα του σώματος, εμπλέκει τον εκπαιδευόμενο σε μια εξελικτική ακολουθία δραστηριοτήτων κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Οι δραστηριότητες αυτές παρέχουν στο άτομο με επικοινωνιακές και μαθησιακές δυσκολίες, τη δυνατότητα να μάθει τις προ-γλωσσικές δεξιότητες της επικοινωνίας, όπως είναι η αλληλεπίδραση με τους άλλους, η εναλλαγή σειράς, η χρήση και η κατανόηση της βλεμματικής επαφής, η χρήση και κατανόηση των εκφράσεων του προσώπου και …
Διαβάστε Περισσότερα

Οπτική Διάκριση

Οπτική διάκριση είναι η ικανότητα νοητικής επεξεργασίας και κατανόησης των οπτικών ερεθισμάτων και πληροφοριών του περιβάλλοντος, μέσω της όρασης. Η ικανότητα αυτή αποτελεί ένα σημαντικό στοιχείο για την ορθή αντίληψη του περιβάλλοντος, αλλά και για την εκπαίδευση του παιδιού. Αφορά στην ικανότητα ενός ατόμου να εντοπίζει στοιχεία των αντικειμένων, να αναλογίζεται τις διαφορές και τις ομοιότητες σε σχήματα, μορφές, χρώματα, μεγέθη, τις θέσεις και τους προσανατολισμούς. Η οπτική διάκριση  συνεχίζει να αναπτύσσεται ακόμα και μετά την έναρξη φοίτησης των παιδιών στο νηπιαγωγείο. Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα με την οπτική …
Διαβάστε Περισσότερα

Κακά Όνειρα

Οι εφιάλτες ή τα «κακά» όνειρα, όπως τα αποκαλούν πολλά παιδιά, είναι μια συνθήκη που πολλοί γονείς έχουν βιώσει ή εξακολουθούν και βιώνουν μαζί με τα παιδιά τους. Όλα ξεκινούν λοιπόν, πιο έντονα, στην νηπιακή ηλικία των 4-5 ετών, όπου τα παιδιά σας αρχίζουν να εκτίθενται σε καινούρια ερεθίσματα, αποκτώντας μέρα με τη μέρα όλο και περισσότερες γνώσεις. Έτσι, ο εγκέφαλός τους προσπαθεί, καθημερινά, να προσαρμοστεί και να επεξεργαστεί τα νέα δεδομένα που προκύπτουν. Ο υποσυνείδητος φόβος προς το άγνωστο, καθώς και το στρες που μπορεί να βιώνουν από διάφορους …
Διαβάστε Περισσότερα

Τα οφέλη των παραμυθιών

Τα παραμύθια υπάρχουν από τότε που υπάρχει και ο άνθρωπος. Από τα προϊστορικά χρόνια ακόμα ή και την εποχή του Φαραώ, μέχρι και σήμερα, τα παραμύθια μεταδίδουν εμπειρίες που έζησαν κάποιοι άνθρωποι, έτσι ώστε να διατηρηθεί και να διαδοθεί το δίδαγμα που βγαίνει από αυτά τα βιώματα. Γενικότερα, τα παραμύθια είναι ιστορίες που μπορεί να θυμάται κανείς εύκολα, για να τις μεταφέρει σε επόμενες γενιές, εμπεριέχοντας το βίωμα μια ομάδας ανθρώπων. Τα διάβασμα ενός βιβλίου, λοιπόν, μπορεί να μεταδώσει στα παιδιά γνώσεις, αλλά και, πριν από αυτό, μπορεί να τα …
Διαβάστε Περισσότερα

Δίνοντας επιλογές

Τα μικρά παιδιά δεν είναι πάντα σε θέση να ζυγίσουν τις επιλογές τους και να πάρουν τη σωστή απόφαση. Η λήψη της συνήθως έρχεται βιαστικά, καθώς τα παιδιά δεν είναι, ακόμη, σε θέση να ελέγξουν την παρόρμησή τους και να σκεφτούν τις συνέπειες. Επίσης, πολύ συχνά θα επιλέξουν αυτό που τους αρέσει περισσότερο, κι όχι αυτό που θα τους ωφελήσει περισσότερο. Οπότε, όταν, για παράδειγμα, έρθει η ώρα του φαγητού, θα διαλέξει αυτό που του αρέσει κι όχι αυτό που είναι πιο υγιεινό. Η λήψη μιας απόφασης είναι μια δεξιότητα …
Διαβάστε Περισσότερα

Τονώνοντας την αυτοπεποίθηση των παιδιών

Στα μάτια των παιδιών, ακόμη και η πιο μικρή δυσκολία μοιάζει με αξεπέραστο εμπόδιο. Η υπομονή και η επιμονή τους μειώνεται εύκολα και, πολλές φορές, φτάνουν στο σημείο να παρατούν οποιαδήποτε προσπάθεια, άλλοτε με θυμό και άλλοτε με απογοήτευση. Η ανθεκτικότητα είναι η ικανότητα να αντιμετωπίζει κανείς τις δυσκολίες και τα λάθη και να συνέρχεται από τις απογοητεύσεις. Για την ανάπτυξη αυτής της δεξιότητας, το παιδί σας χρειάζεται να μάθει τις ικανότητές του μέσα από δοκιμές και λάθη. Είναι αναγκαίο να κατανοήσει πως η επιμονή, η υπομονή και η εκμάθηση …
Διαβάστε Περισσότερα
Τούφας Κωνσταντίνος Κεντρο Ειδικών Θεραπειών
Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter και θα σας ενημερώνουμε με τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές μας.

Με την εγγραφή κερδίζετε δώρο τα e-book
“Τα όρια στα παιδιά είναι αναγκαία!”

20 + 1 Σημεία Εγρήγορσης!”

“Ο ύπνος των παιδιών”

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο