Πολλά παιδιά, καθώς μεγαλώνουν, δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν σε διάφορους τομείς της καθημερινότητας, όπως π.χ. στην ένδυση, στο κράτημα του μολυβιού, στη χρήση ψαλιδιού, στις κατασκευές, στο κατέβασμα της σκάλας, κ.ά.. Αυτό μπορεί να προκαλέσει διάφορα ερωτήματα και ανησυχίες στους γονείς, οι οποίοι, πιθανόν, να αναρωτηθούν αν χρειάζονται εργοθεραπεία. Σύμφωνα πάντα με τα ηλικιακά ορόσημα, ένας εγοθεραπευτής, μέσω της αξιολόγησης, θα κρίνει αν ένα παιδί χρειάζεται να παρακολουθήσει πρόγραμμα εργοθεραπείας.
Κάποιες πιθανές δυσκολίες που δείχνουν πως το παιδί ίσως χρειάζεται εργοθεραπεία είναι:
- Δυσκολεύεται σε δραστηριότητες που σχετίζονται με την ισορροπία (πέφτει συνεχώς).
- Δυσκολεύεται να περάσει εμπόδια (σκοντάφτει συνέχεια).
- Δυσκολεύεται να παίξει παιχνίδια με την μπάλα.
- Κουράζεται εύκολα και δείχνει πως δεν έχει αντοχή σε κινητικές δραστηριότητες.
- Δυσκολεύεται να χειριστεί το σώμα του σε σχέση με το χώρο.
- Δεν του αρέσει ή τον δυσκολεύει ο εξοπλισμός της παιδικής χαράς (κούνια, τσουλήθρα, σκαρφάλωμα).
- Έχει κακή στάση σώματος.
- Είναι υπερκινητικό.
- Μοιάζει να είναι αδέξιο και αδύναμο.
- Δεν συντονίζει τις δυο πλευρές του σώματός του.
- Δυσκολεύεται σε λεπτούς και επιδέξιους χειρισμούς και αποφεύγει δραστηριότητες που απαιτούνται τέτοιου είδους χειρισμοί.
- Δυσκολεύεται στο κράτημα εργαλείου γραφής, στον χειρισμό ψαλιδιού, στην ζωγραφική σε πλαίσιο και σε δραστηριότητες που γίνονται στο νηπιαγωγείο.
- Δυσκολεύεται στις δραστηριότητες καθημερινής ζωής (ένδυση, απόδυση, προσωπική υγιεινή, μπάνιο, τουαλέτα).
- Αντιμετωπίζει δυσκολίες στον ύπνο.
- Αντιμετωπίζει δυσκολίες στην γραφή.
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς (κυρίως στην Α΄ δημοτικού) ή δυσκολεύεται να τα αναπαράγει.
- Υπάρχουν δυσκολίες στην οργάνωσή του.
- Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί.
- Είναι υπερευαίσθητο σε αγγίγματα, θορύβους, οσμές, γεύσεις και υφές.
- Δυσκολεύεται να ολοκληρώσει τις δραστηριότητές του.
- Δεν ασχολείται με παιχνίδια της ηλικίας του.
- Δυσκολεύεται σε κατασκευαστικά παιχνίδια.
Δεν χρειάζεται να συγκρίνουμε τα παιδιά μεταξύ τους, καθώς το κάθε ένα έχει διαφορετική ανάπτυξη και εξελίσσει με τον δικό του ρυθμό τις δεξιότητές του. Σε κάθε ηλικία, υπάρχουν τα αναπτυξιακά ορόσημα που μας βοηθούν να κατανοήσουμε την εξέλιξη του παιδιού και να διαπιστώσουμε αν υπάρχουν δυσκολίες και πού.
Ο ρόλος του εργοθεραπευτή είναι να αξιολογήσει το παιδί στους διάφορους τομείς έργου και να καταγράψει τις δυσκολίες του. Έπειτα, δημιουργεί το πρόγραμμα παρέμβασης, σύμφωνα με τις ανάγκες του.
Στόχος της εργοθεραπείας είναι το κάθε παιδί να είναι ανεξάρτητο και αυτόνομο κατά την διάρκεια της ζωής του, χωρίς να υπάρχει παρεμπόδιση των έργων του. Η εργοθεραπεία θα προσφέρει στο παιδί καλύτερη ποιότητα ζωής, αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες και βελτιώνοντας τις δεξιότητές του.
Ενημερωθείτε σήμερα!
Όσο πιο νωρίς ανιχνευθεί µια δυσκολία τόσο πιο εύκολη και αποτελεσματική θα είναι η αντιμετώπισή της.
Κλείστε ραντεβού