- 13 Φεβρουαρίου 2024
- 17:25
- Θανος Πεϊος
Η διαδικασία της γραφής, για ορισμένους ανθρώπους, αποτελεί μορφή τέχνης, ενώ, για άλλους, ένα πρακτικό εργαλείο, με το οποίο είναι σε θέση να αποτυπώσουν τις ιδέες τους στο χαρτί. Το βέβαιο είναι ότι, όλοι μας, χρειαζόμαστε τη γραφή για κάποιο σκοπό. Το γραπτό μας αποτελεί μέρος της προσωπικής εικόνας και έκφρασής μας. Ωστόσο, πολλές φορές, θα θέλαμε η εικόνα του να είναι διαφορετική.
Η γραφή αποτελεί μια συμβολική αναπαράσταση που δεν συμβαίνει φυσικά, όπως το περπάτημα ή η ομιλία, αλλά είναι κάτι που μαθαίνουμε και εξελίσσουμε στην πορεία της ζωής μας. Κάθε σύστημα γραφής έχει τα δικά του σύμβολα, τα δικά του μοτίβα κίνησης και τις δικές του κατευθυντήριες σχέσεις.
Αν και, συχνά, τη θεωρούμε δεδομένη, πολλά παιδιά, αλλά και ενήλικες, δυσκολεύονται να εκτελέσουν τη διαδικασία της γραφής και αναζητούν βοήθεια, ώστε να βελτιώσουν την ικανότητά τους.
Αυτό συμβαίνει, διότι, όπως καταλαβαίνουμε, η γραφή δεν είναι μια απλή συνήθεια, αλλά μια περίπλοκη νευροαναπτυξιακή διαδικασία. Για να επιτευχθεί απαιτεί τον συντονισμό πολλών μηχανισμών, όπως γλωσσικών, γνωστικών, αντιληπτικών, κιναισθητικών και εξαρτάται σημαντικά από την εγκεφαλική λειτουργία.
Έτσι, λοιπόν, η Δυσγραφία αποτελεί μια διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στη γραφή, παραποιήσεις και λάθη, τόσο συντακτικά, όσο και μορφολογικά. Εντοπίζεται, συνήθως, στα παιδιά, όταν εμπλέκονται για πρώτη φορά σε δραστηριότητες γραψίματος, κυρίως, στις πρώτες τάξεις του δημοτικού.
Τα κριτήρια βάσει των οποίων γίνεται η διάγνωση της Δυσγραφίας είναι:
- Οι δεξιότητες γραφής είναι σημαντικά χαμηλότερες από τις αναμενόμενες της χρονολογικής ηλικίας, της νοημοσύνης και της εκπαίδευσης που έχει λάβει το παιδί.
- H διαταραχή παρεμποδίζει σημαντικά τη σχολική επίδοση ή τις δραστηριότητες καθημερινής ζωής που περιλαμβάνουν σύνθεση γραπτού κειμένου.
- Σε περίπτωση που συνυπάρχει αισθητηριακό έλλειμμα ή βλάβη, οι δυσκολίες στις δεξιότητες γραφής είναι περισσότερες.
- Σχεδόν πάντα, συνυπάρχει με άλλες διαταραχές, όπως η Διαταραχή Ανάγνωσης (Δυσλεξία) ή η Διαταραχή των Μαθηματικών (Δυσαριθμησία).
- Συνήθως, γίνεται εμφανής στη δεύτερη τάξη του Δημοτικού, αφού έχει προηγηθεί επαρκής διδασκαλία στη σύνθεση λέξεων και προτάσεων.
- Πολλές φορές, η Δυσγραφία οφείλεται σε δυσλειτουργίες στον κινητικό συντονισμό, όπου, σε αυτή την περίπτωση, μιλάμε για Αναπτυξιακή Διαταραχή Κινητικού Συντονισμού.
Οι κύριοι τομείς που επηρεάζονται από τη Δυσγραφία είναι:
- ΑναγνωσιμότηταàΔεν είναι εύκολη η ανάγνωση όλων ή των περισσότερων από τις γραπτές λέξεις.
- ΚαθαρότηταàΗ γραφή είναι ακατάστατη ή κακώς ελεγχόμενη.
- ΆνεσηàΤο παιδί βιώνει πόνο, ένταση ή δυσφορία όταν γράφει.
- ΠίεσηàΠιέζει πολύ ή όχι αρκετά το εργαλείο γραφής ή το χαρτί.
- ΤαχύτηταàΓράφει πολύ αργά ή πολύ γρήγορα.
- Κίνητρα/ευχαρίστησηàΕίναι απρόθυμος/η να γράψει ή παραιτείται πολύ εύκολα.
Για την αποκατάσταση της Δυσγραφίας απαιτείται έγκαιρη και εξατομικευμένη θεραπευτική παρέμβαση, με την βοήθεια των ειδικών θεραπευτών. Βέβαια, βασική αρχή για να είναι μια παρέμβαση αποτελεσματική, είναι η εξασφάλιση πως το παιδί έχει την συναισθηματική, νοητική και κινητική ικανότητα να προχωρήσει σε μια γραφοκινητική εκπαίδευση.
Ενημερωθείτε σήμερα!
Όσο πιο νωρίς ανιχνευθεί µια δυσκολία τόσο πιο εύκολη και αποτελεσματική θα είναι η αντιμετώπισή της.
Κλείστε ραντεβού